maanantai 22. syyskuuta 2014

lukemista

Syysterveiset kirjojen keskeltä







Pientä taukoa pidellyt, mutta nyt sain kamerasta kiinni ja oma, edelleen oikuttelevan, koneen päälle niin ajattelin laittaa pari kuvaa terveisiksi. Olen käyttänyt pojan (paljon hienompaa kuin omani!) konetta, mikä on, pitää sanoa, ilokseni vähentänyt kovasti netissä viettämäni ajan määrää.

Sen ajan olen käyttänyt kirjeiden kirjoittamiseen, kymmeniä kirjoitettuja sivuja, ja lukemiseen, tuhansia luettuja sivuja. Tai tuhat mennyt ehkä parissa viikossa. Olen lukenut Delphin de Vigan Yötä ei voi vastustaa, Laura Lähteenmäen Ikkunat yöhön ja Louise Erdrichin Pyöreä talo. Edellisissä aiheena kaksissuuntainen mielialahäiriö ja toisessa sukupolven masennus. Nyt aloin lukemaan psykologiaa, psykoanalyysiä Elina M. Renkolan Intohimoinen nainen.

En ole lukemiseltani malttanut juuri edes ulkoilla, viihdyn niin hyvin kirjojen maailmassa itsekseni! Olen joskus kun luin vähemmän, tai en juuri lainkaan, että lukeminen on pakenemista oikeasta maailmasta, omasta elämästä, mutta siellä korvien välissähän se elämä on, ja kukin ymmärtää lukemansa oman elämän ja ajatusmaailman kautta. Muistikuvin ja maisemin.

Muutkin lukevat täällä, J on tarttunut kehumiini kirjoihin ja E lukee koko ajan myös, viikonlopunkin pysyi kotona ja luki ja lukee parhaillaankin. Nyt sillä on lukion ensimmäinen koeviikko. E.ssä on vähän perfektionistin vikaa ja enemmän saan olla toppuuttelemassa ottamaan rennommin ja lepäämän välillä, kuin muistutella lukemisesta. Tavoitteet on korkealla (lääkis tai arkkitehtikoulu) ja on totta kai hienoa että ymmärtää ja osaa niiden eteen toimia. Lepokin on tietysti tarpeen.

Mä olen täällä tsempparina ja evästäjänä. Nyt kahvitauon paikka :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti